لوگو دکتر کاوه

درباره ی سونوگرافی آلت تناسلی آقایان چه می دانید ؟

مرکز سونوگرافی آلت تناسلی آقایان دکتر حامد شکری با تجهیزات پزشکی مدرن و تجربه ی کافی در این زمینه دقیق ترین نتایج را به بیمار گزارش می کند .
  • 7 آذر 1401

 

سونوگرافی ultrasound آلت تناسلی آقایان چیست ؟

سونوگرافی آلت تناسلی آقایان ( معاینه اولتراسوند ) نوعی روش تصویربرداری ایمن و قابل اعتماد  است که با استفاده از امواج صوتی تصاویری ایجاد می شود . در این نوع تصویربرداری که غیر تهاجمی و مطمئن می باشد بیماری آلت تناسلی آقایان تشخیص داده می شود و بر خلاف اشعه ایکس، هیچ خطری مرتبط با اثرات تشعشع ندارند . بیمار بعد از برگشتن به شرایط اولیه می تواند بلافاصله پس از انجام سونوگرافی به کارهای روزانه بازگردد. این کار بهتر است در مرکز سونوگرافی آلت تناسلی معتبر انجام پذیرد . 

وسیله ی مهم در سونوگرافی آلت تناسلی آقایان

در سونوگرافی آلت تناسلی مردان همانند سایر اندام های مردانه مثل بیضه ها و پروستات نیز وسیله ای به نام پروب که تبدیل کننده انرژی به امواج صوتی با فرکانس بالا است، انجام می‌شود. تکنسین سونوگرافی در مرکز سونوگرافی آلت تناسلی یا پزشک با حرکت، پروب در ناحیه مورد نظر، عمل تصویر برداری را انجام می‌دهد . تصاویر در مانیتور سونوگرافی قابل روئیت بوده و مسئول انجام سونوگرافی آن را گزارش می کند .

علت انجام سونوگرافی آلت مردان

علت اصلی انجام سونوگرافی آلت مردان می تواند به دلایل زیادی مربوط باشد . عمده ترین علت در خواست پزشکان متخصص برای انجام سونوگرافی آلت در بیماران مرد می تواند به دلایلی چون ضربه به آلت تناسلی ، درجه ی کجی آلت ، اندازه گیری انحنا ، میزان ورود و خروج خون به آلت و اختلال در نعوظ باشد .

سونوگرافی آلت تناسلی  به دلیل اختلال در نعوظ به روش خاصی انجام می پذیرد که نیاز به اقداماتی قبل و بعد از سونوگرافی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اختلال نعوظ یا ارکشن

بزرگ شدن و سفت شدن آلت تناسلی مردان نعوظ نام دارد . برای برقراری رابطه ی جنسی که پایه و اساس زندگی زناشویی می باشد لازم است یک طرف رابطه که مرد است دارای آلتی سفت و بزرگ باشد تا برقراری رابطه به درستی انجام گیرد . نعوظ در مردان به علت ورود خون به داخل  بافت اسفنجی آلت و عدم خروج آن اتفاق می افتد .

در طول رابطه ی جنسی تا زمان خروج مایع منی و انزال در مردان آلت باید همچنان در حالت نعوظ باشد اما به محض خروج مایع منی دریچه های وریدی باز می شوند و با خروج خون از آلت مردان نعوظ یا ارکشن پایان می یابد و آلت تناسلی به اندازه ی اولیه بازمی گردد .

اما چنانچه نعوظ به درستی اتفاق نیفتد و آلت به اندازه ی لازم بزرگ نگردد مشکلی وجود دارد که نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی دارد . اختلال نعوظ یا ارکشن اغلب بین مردان 40 تا 70 سال اتفاق می افتد .

عوامل موثر در اختلال نعوظ

دیابت

فشار خون

مصرف الکل و تنباکو

  مشکلات فیزیکی آلت تناسلی

وجود ترکیبی از مشکلات وریدی و شریانی

مشکل تومور ستون فقرات و آسیب های عصبی به این ناحیه

مشکلات وریدی و عدم خونرسانی به دریچه آلت تناسلی مرد

مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد روان پریشی، ضد تشنج، داروهای ادرار آور، مهار کننده های ACE و کورتیکواستروئید ها؛

ابتلا به برخی از بیماریها مثل سندرم کوشینگ، بیماری آدیسون، کم کاری یا پرکاری تیروئید، هیپوگنادیسم و هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین بالا)

سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی با تزریق پاپاورین چیست؟

چنانچه مشکل نعوظ در مردان وجود داشته باشد  و بیماری غیر پاسخگو به درمان های دارویی باشد پزشک متخصص قطعا برای وی انجام سونوگرافی از آلت تناسلی را تجویز می نماید . سونوگرافی آلت تناسلی مردان توسط کارشناس سونوگرافی در مرکز سونوگرافی آلت تناسلی انجام می گیرد .

کیفیت انجام این کار به این صورت است که بیمار روی تخت معاینه دراز می کشد . سپس یک ژل شفاف حلال در آب روی آلت  ریخته شده و توسط پروب سونوگرافی وحرکت روی آلت درون آن دیده می شود . البته قبل از شروع سونوگرافی باید آلت به حالت نعوظ در بیاید .

لذا نوعی داروی تزریقی به نام پاپاورین از طریق سوزن های کوتاه و ظریف به ساقه ی آلت مردان تزریق می شود که چندان صدمه ای به اندام تناسلی وارد نخواهند کرد. پس از تزریق آمپول پاپاورین الت تناسلی به حالت نعوظ در آمده تا کار سونوگرافی به راحتی انجام پذیرد . سپس یک گزارش کامل به سرعت برای پزشک جمع آوری می شود تا درمان بیمارآغاز شده و در مسیر درستی قرار بگیرد.

علت انجام سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی با تزریق پاپاورین

سونوگرافی رنگی آلت تناسلی در زمینه بررسی دقیق تر اختلال نعوظ  انجام می شود. این روش پیچیده برای اندازه گیری میزان جریان خون ورودی ( سرخ رگ ها یا شریان های آلت ) و خروجی (سیاه رگ ها یا وریدهای آلت)  استفاده می شود که در مورد ماهیت ساختار و عملکرد آلت تناسلی اعم از حالت نعوظ تصاویری را ارائه می دهد. در طی این سونوگرافی، جریان خون غیرطبیعی درون رگ‌های آلت بررسی می‌شود وانسداد رگ یا گردش خون ضعیف و … را می‌توان تشخیص داد وچنانچه نشت وریدی باعث ناتوانی جنسی و عدم نعوظ در فرد باشد مشخص می شود . بنابراین می تواند به شناسایی علت اساسی عدم نعوظ کمک کند.

63

بعد از سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی چه باید کرد ؟

پس از سونوگرافی آلت تناسلی، باید حداقل 30 دقیقه در مرکز سونوگرافی آلت تناسلی بمانید . این به شما اجازه می دهد تا مطمئن شوید که نعوظ شما به طور کامل از بین می رود. اگر به خودی خود از بین نرود، برای کمک به رفع نعوظ به دارو نیاز خواهید داشت. همکار سونوگرافیست 1 یا چند تزریق معکوس در ساقه آلت تناسلی شما انجام می دهد تا آلت به شکل اولیه ی خود بازگردد . در این مدت، پزشک نتایج سونوگرافی شما را توضیح خواهد داد. آنها همچنین در مورد برنامه درمانی شما با شما صحبت خواهند کرد.

زمان لازم برای انجام سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی آقایان

تزریق ماده ی پاپاورین در بررسی های سونوگرافی رنگی کالر داپلر آلت تناسلی آقایان در نوبت ابتدایی  5دقیقه ، و در مراحل بعدی چنانچه مجدد نیاز به تزریق باشد به ترتیب 15 و 20 دقیقه به طول می انجامد . مراقبت های پس از سونوگرافی نیز 30 دقیقه زمان می برد . این زمانی است که بیمار بعد از سونوگرافی باید در محل انجام سونوگرافی بماند تا آلت تناسلی به حالت اولیه باز گردد . کل زمان صرف شده برای این نوع سونوگرافی جمعا 60 تا 90 دقیقه می باشد .

آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی آقایان

◀️ عدم مقاربت جنسی

◀️ قـــطــع مــصــرف الـــکـــل

◀️ استفاده از داروی فشار خون در صورت مصرف قبلی

◀️ استـــفاده از شـــلوارهای گـــشاد در روز انــجام ســونوگــــرافی

◀️ عدم استفاده از داروهایی مثل سیلدنافیل، واردنافیل و آوانافیل قبل از انجام سونوگرافی

◀️ قطع کشیدن سیگار وهر گونه مواد نیکوتین دار مانند تنباکو، قلیان دو یا سه روز قبل از سونوگرافی

◀️ عدم استفاده از داروهای آوانافیل (Stendra®)، یا واردنافیل (Levitra®)، یا تادالافیل (Cialis®) 20 میلی گرمی

    عوارض سونوگرافی رنگی داپلر

      تزریق دردناک

     کبودی محل تزریق 

    نعوظ طولانی (بیش از 4 ساعت)

    داشتن احساس سبکی سر بعد از تزریق

    مراکز انجام سونوگرافی آلت تناسلی آقایان

    سونوگرافی آلت تناسلی آقایان می‌تواند در بیمارستان و یا در مطب و مراکز تصویر برداری پزشکی انجام شود .

    درباره ی سونوگرافی آلت تناسلی آقایان چه می دانید ؟

    یکی از مراکز انجام سونوگرافی مختص آقایان مرکز سونوگرافی دکتر حامد شکری می باشد . دکتر کاوه شکری با بکارگیری وسایل و تجهیزات پزشکی پیشرفته و مدرن  و تجربه کافی در این زمینه دقیق ترین نتایج  با کیفیت بالا  را در کم ترین زمان ممکن به بیماران ارائه می دهد . لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 021-55930688 تماس حاصل فرمایید.

    ما اینجا هستیم تا به شما آرامش دهیم و از شما حمایت کنیم .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *